GL. Sporvogn køreplan 1941

Sporvejsdrift
mail@sporvejsdrift.dk

lbusanim[1]

BUSSER

GL.BUS Køreplan 1941

TRIANGEL TRAMBUS

Triangel bus 1-a

Hvor kommer ordet TRAMBUS fra, efter manges opfattelse er det en Århusiansk opfindelse og betegnelse for en bybus, som chauffør ved Århus Sporveje igennem 36 år, (1971-2007) har jeg også været chauffør på en Trambus, men det var en Volvo bus.

Trambus er ikke en århusiansk opfindelse, ordet stammer nemlig fra De forenede Automobil- fabrikker i Odense, ordet Trambus fulgte med de 10 ruteomnibusser som Århus Sporveje anskaffede sig i 1932, man havde købt 10 stk. Triangel Trambusser og det er ad den vej men har fået betegnelsen TRAMBUS.

Da man i 1948 besluttede at der skulle indkøbes nogle nye busser valgte man Volvo busser og beholdt betegnelsen TRAMBUS.

Selve ordet Trambus forsvandt lige så langsomt i slutningen af 1970erneog begyndelsen af 1980erne, samtidig med at Volvo busserne blev udrangeret. .

Der er ingen som med sikkerhed kan forklarer hvorfor De Forenede Automobilfabrikker, valgte at kalde busserne for TRIANGEL TRAMBUSSER.

Man har måske skævet lidt til ordet TRAMWAY som betyder sporveje.

Når man læser gamle årsberetninger og andre gamle papirer fra Århus Sporveje, bruger man ofte ordet TRAMBUS.
I mange sammenhænge her kan bla. nævnes: Trambusgaragen på Gustav Holmsvej eller Trambusgaragen på Finnerupvej og andre har brugt titlen
Trambuschauffør.

Men et er sikkert at Århusianerne tog ordet TRAMBUS til sig og brugte det endda i næsten 50 år

VOLVO TRAMBUS

Volvo Trambus på besøg copy

Ind ad bagdøren.

Mange syntes også det er mærkeligt at man i Århus stige ind ad bagdøren og ud af fordøren, her er vi igen ude i noget som anderledes i forhold til andre byer.

Man møder ofte nogen som siger hvornår, er man begyndt at stige ind af bagdøren, eller er det fordi man har indført selvbetjening.

Svaret er at, det har man altid gjort i busserne i Århus.

Hvis vi går helt tilbage til 1904, da man startede med Aarhus Elektriske Sporvej her var indstigningen ind ad fordøren. I 1910 fik man de første vekselautomater, og i de vogne, hvor man havde monteret dem, ændrede man indstigningen til bagdøren, så kunne man selv veksle og betale ved udstigningen, og i løbet af 1910 fik alle sporvogne monterer vekselautomater, og indstigningen blev ændret til bagdøren. På bivognene var der en konduktør, der gik rundt og billetterede, så her var der ikke nogen regel for ind og udstigning, det blev dog ændret i 1958, da man indførte siddende konduktør, og man monterede vekselautomater i bivognene så blev indstigning ad bagdøren og udstigning ad fordøren. Og sådan har det været siden.

Byvåben-1A
Byvåben-2A

Ældre byvåben fra en Kasket.

Nyere byvåben fra en Kasket.

Forsiden   Sporvejshistorie   Sporvogne   Sporvejsdrift   Busser   Billetter   LINK   Div. Billeder   Pressefoto   Downloads   Efterlysninger   Ris og Ros   Spørgsmål