GL. Sporvogn køreplan 1941

Sporvejsdrift
mail@sporvejsdrift.dk

lbusanim[1]
GL.BUS Køreplan 1941
Dyhr 1903-1A copy

På billedet til venstre ses alle de ansatte ved Aarhus Omnibus-Selskab.

De med det gule X er henholdsvis Søren Christensen også kendt som Tykke Søren og vognmand J.C Dyhr.

Hvem kender de øvrige personer på billedet. Ved du det, så er du velkommen til at kontakte Sporvejsdrift.
pr. e-mail.
mail@sporvejsdrift.dk

scan0024A-B2-1AB-1
Dhyrs omnibus østbanetorvet-R

Billedet til venstre med Onkel Toms hytte er taget på Østbanetorvet, efter hvad der fortælles er det Nr. 23 Søren Christensen (Tykke Søren) på kusksædet.
Fotograf: for mig ukendt.

scan0024A-B1-a
Dør og Skabs nøgle til en Århus Sporvogn 26.09.2010

Billederne herover er fra deres 25 års jubilæum i 1929

Overgang til Kommunen 1.1.1928-R1
GL. Sporvogn køreplan 1941

Billedet til venstre er af personalet ved Aarhus elektriske Sporveje ved overgangen til kommunaldrift den1. januar 1928,

Under billedet er en tegning med navne på de personer der er med på billedet.

Overgang til Kommunen -tekst 1.1.1928-1
11.05.2011 069 skilt L copy
GL.BUS Køreplan 1941
Nr. 23 Søren Christensen (Tykke Søren)
Tykke Søren 25 års jubil-

På billedet herover har vi nr. 24 Peter Rahbek og 23 Søren Christensen (også kaldet Tykke Søren). Ved deres 40 års jubilæum i i 1944 her foran Rådhuset.
De var i øvrigt de to første der havde 40 års jubilæum ved Århus Sporveje.

På billedet til venstre, har vi Søren Morten Pedersen født den 19. august 1877 i Hobro, han blev gift i Vor Frue kirke den 29. juli 1900. I 1901 arbejde Søren Morten Pedersen som arbejdsmand hos Muremester Thomsen i Fiskergade, i 1904 blev han ansat ved Århus Elektriske Sporveje. formentlig indtil han blev pensioneret. årstal kendes pt. ikke.

Sporvogn væltet 11 & 12.-X
Sporvogn væltet 11 & 12.-A1.

Alvorligt uheld natten mellem den 11. og 12. juni 1954 væltede motorvogn nr. 13 på hjørnet af Tordenskjoldsgade og Trøjborgvej, Årsagen til ulykken er at Vognstyrer nr. 37. Thyholm Jacobsen - faldt død om ramt af et hjerteslag ved indkørslen til Tordenskjoldsgade, vognen kørte ned af Tordenskjoldsgade og fik mere og mere fart på, for til sidst at vælte, da den skulle dreje ind på Trøjborgvej, det var heldigt at der ikke var passagerer med vognen, ulykken medført en del matriel skade, skaden på Sporvognen var stor, man fandt det formålstjentlig at sende Sporvognen til reparation hos vognfabrikken “Scandia” i Randers. Efter reparationen kørte sporvogn nr. 13 indtil driftens ophør den 6/7 november 1971. Den kom herefter til Byggeselskabet for Århus omegn i 1973.

Foto: Børge Venge. Kilde: Egen info + Århus Sporvejes beretning 1954/55.

Sporvognsklokke_001-R
Sporvognsklokke_003-R
Bivogn nr. 57

Vi har netop fået en Bivognsklokke ind i samlingen af gamle sporvejs effekter klokken er 100% i orden, der kommer nogle bedre billeder i den nærmeste fremtid. se godt på billedet med bivogn nr. 57 her kan man se hvor klokken har sidder på bivognen i den bagerste ende.
Jeg har selv været med til at bruge klokken ved et sporvognshaveri og med kørel med bivognen forrest imod remisen

Forsiden   Sporvejshistorie   Sporvogne   Sporvejsdrift   Busser   Billetter   LINK   Div. Billeder   Pressefoto   Downloads   Efterlysninger   Ris og Ros   Spørgsmål