BuiltWithNOF

Sporvejsdrift

mail@sporvejsdrift.dk

TRIANGEL TRAMBUS

Hvor kommer ordet TRAMBUS fra, efter manges opfattelse er det en Århusiansk opfindelse og betegnelse for en bybus, som chauffør ved Århus Sporveje igennem 36 år, (1971-2007) har jeg også været chauffør på en Trambus, men det var en Volvo bus.

Trambus er ikke en århusiansk opfindelse, ordet stammer nemlig fra De forenede Automobil- fabrikker i Odense, ordet Trambus fulgte med de 10 ruteomnibusser som Århus Sporveje anskaffede sig i 1932, man havde købt 10 stk. Triangel Trambusser og det er ad den vej men har fået betegnelsen TRAMBUS.

Da man i 1948 besluttede at der skulle indkøbes nogle nye busser valgte man Volvo busser og beholdt betegnelsen TRAMBUS.

Selve ordet Trambus forsvandt lige så langsomt i slutningen af 1970erneog begyndelsen af 1980erne, samtidig med at Volvo busserne blev udrangeret. .

Der er ingen som med sikkerhed kan forklarer hvorfor De Forenede Automobilfabrikker, valgte at kalde busserne for TRIANGEL TRAMBUSSER.

Man har måske skævet lidt til ordet TRAMWAY som betyder sporveje.

Når man læser gamle årsberetninger og andre gamle papirer fra Århus Sporveje, bruger man ofte ordet TRAMBUS. I mange sammenhænge her kan bla. nævnes:                         Trambusgaragen på Gustav Holmsvej eller Trambusgaragen på Finnerupvej og andre har brugt titlen Trambuschauffør.

Men et er sikkert at Århusianerne tog ordet TRAMBUS til sig og brugte det endda i næsten 50 år.

VOLVO TRAMBUS

Ind ad bagdøren.

Mange syntes også det er mærkeligt at man i Århus stige ind ad bagdøren og ud af fordøren, her er vi igen ude i noget som anderledes i forhold til andre byer.

Man møder ofte nogen som siger hvornår, er man begyndt at stige ind af bagdøren, eller er det fordi man har indført selvbetjening.

Svaret er at, det har man altid gjort i busserne i Århus.

Hvis vi går helt tilbage til 1904, da man startede med Aarhus Elektriske Sporvej her var indstigningen ind ad fordøren. I 1910 fik man de første vekselautomater, og i de vogne, hvor man havde monteret dem, ændrede man indstigningen til bagdøren, så kunne man selv veksle og betale ved udstigningen, og i løbet af 1910 fik alle sporvogne monterer vekselautomater, og indstigningen blev ændret til bagdøren. På bivognene var der en konduktør, der gik rundt og billetterede, så her var der ikke nogen regel for ind og udstigning, det blev dog ændret i 1958, da man indførte siddende konduktør, og man monterede vekselautomater i bivognene så blev indstigning ad bagdøren og udstigning ad fordøren. Og sådan har det været siden.

Ældre byvåben fra en Kasket

Nyere byvåben fra en Kasket

Forsiden

                           Kopi af Køreplan fra                         Aarhus Elekriske Sporvej 1904

Bagsiden

  SPORVOGNSREMISSE PÅ GUSTAV HOLMSVEJ                          ÅRHUS SPORVEJE

Her et tegningsforslag til Sporvognsremisse på Gustav Holmsvej i Århus forslaget er fra 1948

     Århus byvåben       Fra en sporvogn

         Linie 1 skilt          kan vendes til 2

         Linie 2 skilt          kan vendes til 1

  Skabs & Dør nøgle  til sporvogn

En hundrede krones Aktie fra Aarhus elektriske Sporvej

  En femhundrede krones Aktie fra          Aarhus elektriske Sporvej           

Beskikkelsesbrev er det samme som et ansættelsesbrev. Her er det for Søren Morten Petersen som blev antaget den 15 december 1904

Århus Sporvejes 50 års jubilæum 7. juli 1954

Øverste billede til Venstre er Søren på ind på Banegårdspladsen Øverste billede til højre modtager den folkekære Søren blomster fra en af sin gamle passagerer det tydeligt, at Sørens glæde ved mødet på Banegårdspladsen.                                                             Det næste billede viser at der var mange mennesker til sted ved jubilæumsoptoget.                                                                              Nederste billede forlader Søren Østbanetorvet og har fået følgeskab af Sporvejsdirektør K.A.H.Dornonville de La Cour stående på trindbrættet

De fire (4) billeder er fra 50 års jubilæumet den 7. juli 1954.
Vognstyren på denne vogn er den 77 årige Pensioneret Søren Christensen (Kaldet TYKKE SØREN).


Alle mennesker var på fornavn med ham både høj som lav.
Ved hans side står hans kone Laura
Nogle dage før jubilæumet var Søren til Køreprøve i en Sporvogn da det ca. er 8 år efter han holdt op med at kører som vognstyrer.


Lidt historie om denne Søren Christensen:
Søren startede som kusk ved Aarhus Omnibus-Selskab efter at selskabet ophørte var han med til at lægge skinner til den elektriske sporvej.
Og i 1904 begyndte han som vognstyrer, og blev den mest kendte vognstyrer i Århus på den tid.
Han blev pensioneret i 1946

NB: jeg kan ikke mindes at have hørt om andre som var lige så kendt/berømt og afholdt som Søren Christensen.


Søren døde den 20 september 1954 på Vejle sygehus på vej hjem fra familiebesøg i Fredericia.