Sporvogne
SIDEN ER UNDER OMBYGNING
Aarhus Sporvejsselskab 1884 - 1895.
Billedet øverst til venstre er fra 1877 og til højre 1882. Billedet med hestesporvogn nr. 1 er samme vogn som de to vogne ovenfor.
Den første hestesporvogn i Århus er en Kauri-vogn fra Scandia i Randers.
Den var oprindelig bygget som en demon-strationsvogn til Stockholm i juli 1877, hvor man netop lige havde indviet de to første sporvognslinjer, det lykkedes dog ikke at få ordre hjem fra Stockholm.
Herfra blev den sendt til København Forstæders Sporvei. Her ville man dog ikke købe den, da man fandt den for dyr. Derefter blev vognen sendt tilbage til Randers hvor den de næste par år blev vist frem, når repræsentanter fra danske og udenlandske sporveje besøgte fabrikken. Ligeledes blev fotografier af den sendt ud som reklame, men umiddelbart uden at resultere i nye bestillinger.
Vognen havde en omtumlet tilværelse inden den. I slutningen af 1883 blev den nu seks år gamle kaurivogn solgt til, Vognmandsfor-eningen i Århus købte vognen for 2000 kr. som var den halve pris. Aarhus Sporveisselskab, stratede sporvejs trafikken året efter.
Mellem Store torv og Statsbanen.
Billederne,en Hestesporvogn og den nederst er en Hesteomnibus med Keifler styrehjul begge køretøjer er fotograferet hos Scandia i Randers.
Hestesporvognen blev også kaldt Onkel Tom Hytte, fordi den næsten altid kørte tom på ruten.
Vil du vide mere om hestesporvogne kan du anskaffe dig Asger Christiansen udmærkede bog Scandias hestesporvogne 1870-1893
Aarhus Omnibus-Selskab 1896 1903.
Billederne af Hesteomnibusserne er Østbanetorvet.
På de to billeder til venstre holder de ud for Østbane Hotellet. på Billedet til højre holdes der ud for Østbanetorvet nr. 6.
På billede 3 ses en tekst på siden af Hesteomnibussen "Brug Svendborg Cikorie" Cikorie er en form for kaffetilsætning. Det sidste billeder er afskedsparaden i 1903
Aarhus elektriske Sporveje 1903 - 1927
Aarhus elektriske Sporveje startede kørslen den 7 juli 1904 med 12 sporvogne, som havde numre fra 10 -22. (23) alle leveret fra (Scandia/Union 1904)
Billederne ses fra venstre
1. Sporarbejder i gang med nedlægning af spor ved Dalgas Avenue 1903/04.
2. Motorvogn nr. 10, senere omdøbt til nr. 23. efter man anskaffede bivogne fik de nummer 1-10. (Scandia/Union 1904).
3 - 6 Vognstyrerne under oplæring i at kører sporvogn.
7 - 8 sporvogn nr. 18 og 22 vognstyren er Søren Morten Pedersen.
9. Sporvogn nr. 12 på vej over Bruuns Bro.
10.Sporvogn nr. 19 på Dalgas Avenue med Vognstyrer Søren Christensen (Tykke Søren) med pt. ukendt Bivognskonduktør. (Scandia-Union 1904) og Åben bivogn fra Scandia 1905.
11-13. Sporvogn med sneplov og saltvogn, Saltvogn og sneplov på remissen, og et vinterbillede fra Hans Brogesgade billederne er fra perioden 1904-09.
Aarhus Sporvej 1928 - 1971 Sporvognsdriften blev kommunal den 1. januar 1928
14. Er en tegning af Remissen på Dalags Avenue.
15. Motorvogn nr. 22 efter at peronnerne er blevet lukket i 1909.
16. Sporvogne på Dalgas Avenue.
17-18. 1. januar 1930 påbegyndes driften på linje 2 mellem Banegårdsplads og Harald Jensens Plads.
19-20 Motorvogn ved 2 endestationen på Skanderborgvej.
21. Motorvogn nr. 52 hos Scandia i Randers, bygget (Scandia-Thrige) fra 1943
22. motorvogn nr. 53 på Dalgas Avenue m/ bivogn nr. 38 vognstyren er Søren Christensen (Tykke Søren) bygget (Scandia-Thrige) fra 1943
Her kommer billeder fra Schalburgtagen fra natten mellem den 21 og 22 august 1944, hvor Århus Sporvejes Remisse, sporvogne og nogle trambusser blev sprængt i luften af Peter Gruppen
Århus kommune overtog Aarhus elektriske Sporveje pr. 1. januar 1928 herefter skiftede selskabet navn til Aarhus Sporveje.
Den 7. juli 1954 fejrede man 50 året med sporvogne i Århus (se billedet til venstre).
Sporvognsdriften ophørte den 6. november 1971 og den 7. novenber blev der kørt et stort afskedsoptog igennem Århus med alle sporvognene punter og mange mennesker
STOP
Siden stopper her
SIDEN STOPPER HER