BuiltWithNOF

Sporvejsdrift

mail@sporvejsdrift.dk

På billedet til venstre ses alle de ansatte ved        Aarhus Omnibus-Selskab.

De med det gule X er henholdsvis                               Søren Christensen også kendt som Tykke Søren     og vognmand J.C Dyhr.

Hvem kender de øvrige personer på billedet.            Ved du det, så er du velkommen til at kontakte Sporvejsdrift.                                                                   pr. e-mail. mail@sporvejsdrift.dk

Billederne herover er fra deres 25 års jubilæum i 1929

24 Peter Rahbek og 23 Søren Christensen (også kaldet Tykke Søren).                             Ved deres 40 års jubilæum i i 1944                  her foran Rådhuset

Natte mellem den 11. og 12. juni 1954 væltede motorvogn nr. 13 på hjørnet af Tordenskjoldsgade og Trøjborgvej, Årsagen til ulykken er at Vognstyrer nr. XX- TJ - faldt død om ramt af et hjerteslag ved indkørslen til Tordenskjoldsgade, vognen kørte ned af Tordenskjoldsgade og fik mere og mere fart på, for til sidst at vælte, da den skulle dreje ind på Trøjborgvej, det var heldigt at der ikke var passagerer med vognen, ulykken  medført en del matriel skade, skaden på Sporvognen var stor, man fandt det formålstjentlig at sende Sporvognen til reparation hos vognfabrikken “Scandia” i Randers.                  Efter reparationen kørte sporvogn nr. 13 indtil driftens ophør den 6/7 november 1971.                                Den kom herefter til Byggeselskabet for Århus omegn i 1973.

Foto: Børge Venge.                                                                                                                                                             Kilde: Egen info + Århus Sporvejes beretning 1954/55.

Billedet til venstre med Onkel Toms hytte er taget på Østbanetorvet, efter hvad der fortælles er det Nr. 23 Søren Christensen (Tykke Søren) på kusksædet.              Foto: for mig ukendt.

På billedet til højre, har vi Søren Morten Pedersen født den 19. august 1877 i Hobro, han blev gift i Vor Frue kirke den 29. juli 1900. I 1901 arbejde Søren Morten Pedersen som arbejdsmand hos Muremester Thomsen i Fiskergade, i 1904 blev han ansat ved Århus Elektriske Sporveje. formentlig indtil han blev pensioneret. årstal kendes pt. ikke.

vi har netop fået en Bivognsklokke ind i samlingen af gamle sporvejs effekter klokken er 100% i orden, der kommer nogle bedre billeder i den nærmeste fremtid. se godt på billedet med bivogn nr. 57 her kan man se hvor klokken har sidder på bivognen i den bagerste ende. Jeg har selv været med til at bruge klokken ved et sporvognshaveri og med kørel med bivognen forrest imod remisen