GL. Sporvogn køreplan 1941

Sporvejsdrift
mail@sporvejsdrift.dk

lbusanim[1]

OFTE STILLEDE SPØRGSMÅL

Jeg får en del henvendelser om Århus Sporveje, jeg forsøger så godt som muligt at besvare spørgsmålene.
Se spørgsmål og svar herunder.

Spørgsmål: Hvornår stoppede sporvognen med at køre i Århus.?
Svar: Det gjorde man lørdag den 6. november 1971 og Søndag den 7. blev der kørt en æresrunde med Alle sporvognene. Her efter var det slut.

Spørgsmål: Hvornår holdt man op med at bruge mærker (poletter.)?
Svar: Det gjorde man den 2. marts 1980, men Århus Sporveje havde en forpligtelse til
i
en årrække at tilbage købe de mærker (poletter) som befolkningen havde liggende den 1. marts 1985 var det slut med at tilbage købe mærkerne.

Det vides at en del aldrig kommer tilbage, de ligger hos samlere, det berettes også, at man mener en del gik med ud af landet, da de tyske besættelsestropper forlod Danmark.

Spørgsmål: Hvornår holdt man op med at bruge Kreditposer.?
Svar: Den 30. september 1984 var slut med at få en kreditpose i busserne, en af de væsentlige grunde til at denne service ophører, er på grund af det meget store misbrug af denne service, kreditposerne var noget helt specielt hos Århus Sporveje. og ophørte efter godt 50 år
. Det dog ikke helt slut med at få kredit man indførte noget man kaldte kredit- billetter, her var det op til Chaufføren om der skulle gives kredit eller ej, men det var noget besværligt, da det også var chaufføren der skulle udfører parpirarbejet i forbindelse med at der skulle gives kredit og kontrollerer om personerne som ønskede, at få kredit nu var den som man udgav sig for at være, efter hvad der er oplyst blev der ikke brugt mange kreditbilletter og de blev lige så stille udfaset i mellem 2001 og 2005 da Århus Sporveje blev delt op i 2, Busselskab Århus Sporveje og Trafikselskab Århus Sporveje.Og herefter ydes der ikke kredit længere.

Spørgsmål: Hvornår begyndte man med selvbetjening og klippekort.?
Svar: Man indførte selvbetjening og klippekort den 2. marts 1980  

Spørgsmål: Hvornår begyndte man med at kunne købe time/omstigningsbilletter, de små billetter som buschaufføren trykkede ud af en lille billetmaskine?
Svar: Det gjorde man 30 maj 1954 ophævede man det gamle omstigningssystem, og den 31. maj indførte man timebilletter.
Men allerede tirsdag den 23 september 1952 blev der forsøgsvis sat nogle billetmaskiner i drift på linie 8, fra den 15. oktober 1952 brugte man nogle prøvemaskiner på linie 4.

De gamle omstigningsbilletter var lidt omstendige, der skulle klippes 3 huller og blev kun udstedt på bestemte omstigningssteder, de skulle benytte i den først kommende vogn. De nye timebilletter udstedes efter ønske ved ethvert stoppested og må benyttes igen med hvilken som helst Sporvogn eller Trambus, fra et vilkårligt stoppested, med den eneste begrænsning afstigningen skulle finde sted senest 1 time efter det klokkested der var stemplet på billetten.

Spørgsmål: Hvornår begyndte Århus Sporveje kører med Trambusser.
Svar: Det gjorde man den 17. juli 1932, Århus Sporveje anskaffede ti (10) stk. Triangel busser fra De forenede Automobilfabrikker i Odense.

Spørgsmål: Om det var tilladt at ryge i sporvogne og busser i Århus.
Svar: Ja det var tilladt følgende tekst er fra reglementet i Sporvogne og bivogne samt i busserne. Tobaksrygning kun tilladt i Bivogne og på perronerme i sporvognene. denne regel var gældende indtil at sporvognen blev nedlagt den 6/7. november 1971, Spørgsmål: om rygning i bybusserne.
Svar:Tobaksrygning var kun tilladt bagperronen i bybusserne og det blev helt afskaffet (forbudt) den 3. oktober 1982.

Forsiden   Sporvejshistorie   Sporvogne   Sporvejsdrift   Busser   Billetter   LINK   Div. Billeder   Pressefoto   Downloads   Efterlysninger   Ris og Ros   Spørgsmål 
GL.BUS Køreplan 1941